EEN WEMMELAAR IN WEMMEL

De nieuwe (af)levering
De nieuwe (af)levering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We kennen allemaal

"An Englishman in New York".

Thans vindt U

"een Wemmelaar in Wemmel".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uw dienaar is in juni 1989 naar Wemmel verhuisd, op de Brusselsesteenweg, tegenover de benzinepomp, die toen ook een Peugeotgarage was. Tijdens mijn allereerste maanden aldaar heb ik ELKE DAG zitten barbecuen: ik beschikte toen niet over mijn fornuis. De uitzonderlijk gunstige weersomstandigheden hebben dat mogelijk gemaakt, Carême of Lucullus zij dank

 

In februari 2015 heb ik het pand definitief vaarwel gezegd, met bestemming Roussillon.

 

Mijn broer, Dr. vet. Thierry Charlier, woont nog steeds op de Limburg-Stirrumlaan, hoewel zijn praktijk naar de "Keizer Karel" overgebracht werd.

 

Eerder dit jaar opende klassetraiteur Fonteyne The Kitchen zijn Wemmelse antenne. Hoewel ik officieel op de openingsfeestelijkeheden uitgenodigd werd kon ik echter niet aanwezig zijn: een wijnboer heeft in het najaar zeer veeleisende verplichtingen in verband met zijn druiven en vinificatiekelder.

 

Enkele maanden later is dit wel in zekere zin goed gemaakt: Fonteyne The Kitchen biedt U twee wijnen aan die, speciaal voor hun restaurants, door mij in Corneilla gemaakt zijn. U vindt ze op geen andere plek ter wereld.

 

Het gaat in de eerste plaats over een zeer ronde, aantrekkelijke Côtes-du-Roussillon Villages, de top-appellatie uit de Pyrénées Orientales, in de jaargang 2011. Die campagne heeft mij uitstekende druiven geleverd en ik ben in staat geweest mijn voltallige gamma samen te stellen: rosé en witte wijn, Eglise, Majou, Miquelet, Roc Blanc, Loute en onze twee rode "Vins doux Naturels" (Rivesaltes en Maury AOP). Ook de blend die ik voor Fonteyne The Kitchen gemaakt heb geniet van die fantastische druiven. Het houdt een grote meerderheid lekker rijpe grenache in, evenals de fijne carignan's uit Estagel. Het geheel is elegant, fruitig, met zachte tannienen, en mag nu reeds benut worden.

 

De tweede wijn is een "vin de cépage", de varietal wine van de Angelsaksischen, waar ik bijzonder trots op ben. Het is voor 100% uit 2014er grenache samengesteld, vol fruit en zuiderse invloeden. Het is precies rood fruit waarin men zijn snijtanden in wil zetten! De zeer gunstige weersomstandigheden van de late zomer hebben een tamelijk vroege vendange mogelijk gemaakt en de alkoholgehaltes zijn zodus laag gebleven, bij wijze van uitzondering. U geniet van heel de warme betovering van zuiderse wijnen én van een zekere "légèreté". Mooi meegenomen! 

 

Ik hoop bij mijn eerstvolgende bezoek aan België

de hele ploeg aldaar te kunnen gaan begroeten.

Ik zal dat met de management op touw zetten,

... "arranger" zou men hier zeggen! 

 


Write a comment

Comments: 0